חידוד לשבת – הרב קלמן מאיר בר

    הרב קלמן מאיר בר Comments Off on חידוד לשבת – הרב קלמן מאיר בר
    22:32
    07.05.24
    נתי קאליש No Comments on פרסום ראשון: האדמו"ר ידליק בירושלים, המשפיע בבית שמש

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כאשר עוקבים אנו אחר אברהם אבינו רואים אנו דבר מופלא שדווקא עם האנשים הקרובים אליו, לא נוהג הוא במידת החסד. דווקא את ישמעאל בנו הוא מגרש מן הבית, והסכימה דעת עליונה לכך "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה", והשאלה כמו נשאלת מאליה, האם ראוי לגרש את בנו מן הבית, עם כל הבריות יכול הוא לעשות חסד ורק עם בנו ישמעאל אותו הוא משליך מחוץ לביתו?

    בעל "אור החיים" מבהיר תוך דיוק בפשט הפסוקים את הוויכוח שהתנהל בין שרה לאברהם, שרה הבינה כי ישמעאל ויצחק אל להם להיות באותה דרגה, אלא ישמעאל הוא בן האמה ויצחק בן הגבירה, ולכן אומרת היא לו "גרש את האמה הזאת ואת בנה" אבל אברהם אבינו חולק על שרה כי סבר ששני בניו  בדרגה זהה הם, ולכן נאמר "וירע הדבר מאד… על אודות בנו", אך בורא העולם הכריע כשרה: כל אשר תאמר אליך שרה, שמע בקולה כי ביצחק יקרא לך זרע. המשכיות אברהם תהא דווקא על ידי בנו יצחק, הוא אשר יירש את אברהם ואת ארצו.

    גם טיבו של המאבק הקשה המתנהל בין ישראל לישמעאל הוא סביב הנקודה מי הוא היורש של אברהם, מי הוא בנו.

    כאשר ישמעאל גם הוא טוען כי הוא בן אברהם.

    "והבאתי אתכם אל הארץ… ונתתי אןתה לכם מורשה" שואל התלמוד ירשלמי, ונתתי לשון מתנה, מורשה זוהי לשון ירושה, אז כיצד ארץ ישראל ניתנה לנו, במתנה או בירושה?

    ועונה הירושלמי, אמנם מתנה, אבל גם בירושה. לאמר שאנו בניו של אברהם ורק כאשר אנו אוחיזם בדרכיו של אברהם אבינו רואיה היא לנו ארץ אחוזתינו כירושה, וכאשר איננו נוהגים כבניו של אברהם אבינו הרי גם ישמעאל צווח ומכריז גם אני הוא הבן, והרי הוא הרצועת מרדות שלנו עד עתה.

    ועליו אומרים חז"ל, למה נקרא שמו ישמעאל? שעתיד הקב"ה לשמוע בקול נאקת עם ישראל ממה שעתידין בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימיםלפיכך נקרא שמו ישמעאל שנאמר, ישמע אל יענם"

    פרשת חיי שרה מסתיימת "על פני כל אחיו נפל", ולאחמ"כ אלה תולדות יצחק. מעיר בעל הטורים, תולדות וקיומו של יצחק יהיה כאשר תהא מפלת ישמעאל, שכן רק כאשר אנו נלך בדרכו של אברהם, רק כאשר נהיה רואיים להיקרא בניו – "אלה תולדות יצחק" או אז תהא מפלת ישמעאל הגמורה "ועל פני כל אחיו נפל"



    0 תגובות